Set Tembaga


Salam Sejahtera..Dimana pun rakan-rakan berada semoga sentiasa dalam kesejahteraan.

Hari ini saya nak share dengan rakan-rakan koleksi barang lama yang sedikit ini..walaupun ada sedikit tapi tetap dijaga agar tidak hilang ditelan masa.

Set tembaga ini memang dah sedia ada dirumah dan setakat ini saya belum lagi menambah kerana lebih ter'arah kepada cawan dan teko lama.
Dulang tembaga yang besar tu dulunya tersimpan di stor..besar dan agaknya apa gunanya waktu tu.Tapi dulu ramai orang nak pinjam..nak buat ape..Barang lama boleh tarik duit katanya..Main nombor la..ape lagi mak terus bungkus..tu simpan dalam setor je..Tapi sekarang ni saya dah display kat dalam almari



Dua biji dulang tu, dulunya digunakan sebagai dulang hantaran. Sekarang kat kampung2 dah ramai orang buat bisnes dulang hantaran. Ada juga beberapa botol celak Mekah...orang tua2 dulu suka pakai celak ni..



Tepak sirih ni besan saya dari Terengganu bawa untuk menyunting anak perempuan saya, bertambah koleksi lagi...



Seterika ini dulu banyak jasanya..saya jumpa dah terbiar dan memang la tak digunakan lagi saya pun gosok sampai berasap2. Dulu warnanya mac
am dayang senandong tu..Ni dah ok la juga.




Kenal tak kat dalam dulang tu..He he ini la dia batu timbang dulu-dulu. Berat tu..kalau nak buat exercise lengan boleh cantik lengan tu. Ini pun dulu rupa macam dayang senandung juga..
Masa buat penggambaran ni semuanya tak dimandikan dulu..kalau mandi mesti bersinar-sinar kan.. Banyak betul kejenya nak mencantikkan harta karun ni..

JUmpa lagi dan terima kasih sudi singgah.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

MrsNor said...

Salam ...lebih kurang sama yg akak ada, cuma pelihara tembaga ni sikit cerewet sebab ia mudah pudar, suram dan berkarat... kita bukan jenis rajin nak gilap selalu

azlina said...

salam kak aton..
kak ina dah lama cari seterika tu tapi tak jumpa..kak aton x de lebih ke buat jual..kalau harga munasabah nak juga beli...
kak aton knapa akk tak buat chat box yea seng kalau nk tglkan msg...

kak aton said...

Waalaikumsalam Mrsnor.
Saya baru baca n3 tembaga mrsnor..Banyaknya set tembaga..kat kelantan mudah ye nak dapat tembaga yang berbagai bentuk..canti juga buat hiasan.

kak aton said...

Salam persahabatan ina..T'kasih sudi singgah kat blog akak.
Nanti akak tolong cari ye..Ala akak tak pandai lagi nak buat chat box.. kg ina kt k'sgor kat mana ye..akak kat tg karang ni

nor64 said...

slm k.aton..twmbaga ni pun sy minat juge..masa kahwin 21 thn lepas, sy dapat hadiah 2 biji varse tembaga dr chinesefriend..lpas tu kumpul sikit2 adelah ..tp k.aton punye ni marbeles ooo

Mat Gebu said...

salam kak aton....dulu2 kata mak saya, kalau kat Rembau, depa guna dulang tembaga sepenuhnya masa majlis kenduri kendara....kes org pinjam utk tarik duit tu pun saya pernah dengar, ada tu pi kat kubur2 lama laa...mcm dah tak cukup akal je....kak, nanti saya pos teko aladin sakura tu yeaa...